Helmikuussa 1943 joukko innokkaita elintarvikealan asiantuntijoita saunoi Oulun vasta valmistuneessa Valkealinnassa. Löylynheittelyn lomassa tehtiin päätös uuden ruokayrityksen perustamisesta kaupunkiin. Yrityksen nimeksi tuli Kotivara.
Elettiin jatkosotaa, ja nimi kuvasti aikaansa. Elintarvikkeiden myynti oli säännösteltyä ja kotivaran tarve oli jokaiselle tuttua. Kotitalouksilla oli varastoituna niin paljon välttämättömiä ruokia eri tilanteiden varalle kuin ylipäänsä oli säännöstelyn aikana mahdollista hankkia.
Mielestämme kotivaran idea on edelleen hyvä ohjenuora syöjille ja elintarviketeollisuudelle. Ruoka on tärkeä asia, ja sen laadusta ja saatavuudesta täytyy pitää huolta. Tämän päivän arjessa kotivara saa myös uuden läheisemmän merkityksen. Kriisiin varautumisen lisäksi kotivara tarkoittaa sujuvan arjen maukasta pelastusta – tuttuja perusjuttuja, joihin voi luottaa, laadukkaasti ja vastuullisesti.
80-vuotias Oulun Limingantullissa toimiva Kotivara katsoo valoisasti tulevaisuuteen.
”Kahdeksan vuosikymmenen taival itsenäisenä suomalaisena perheyrityksenä on merkittävä saavutus, jonka me nykyiset kotivaralaiset otamme nöyrinä vastaan. Haasteemme ja halumme on jatkaa tätä tarinaa edelleen”, sanoo Kotivara-konsernin toimitusjohtaja Janne Piikivi.
”Pitkän historiamme salaisuus on uudistuminen. Tämän tiedostaen pidämme katseemme tulevaisuudessa ja siinä, miten Kotivara voi palvella asiakkaitaan hyvin ja menestyä myös tulevina vuosikymmeninä. Tulemme jatkossakin valmistamaan kuuluisia meetvurstejamme, mutta meiltä on odotettavissa myös uusia asioita leivänpäällis- ja ruokamaailmaan”, määrittää Piikivi.
Kotivaran myyntijohtaja Ilkka Heikkinen on tyytyväinen saadessaan luotsata Suomen suosituimpia meetvursteja.
“Onhan se ylpeyden aihe, kun pitkäaikaisimmat tuotteemme edelleen yli 70 vuotta markkinoille tulonsa jälkeen puolustavat asemaansa. Käytännössähän tämä tarkoittaa, että meetvurstiemme hyvä maku löytää jatkuvasti uusia ystäviä”, Heikkinen toteaa.
Vuoden 2022 aikana Kotivaran tutut tuotteet ovat saaneet rinnalleen tuulahduksen uudesta – tytäryhtiö Makuvara ja Maqu-brändi liputtavat parempien välipalojen puolesta. Ensimmäinen Maqu-tuoteperhe – ravitsemukselliset hedelmävälipalat – ovat jo saatavissa ruokakaupoista kautta maan.
”Uuden liiketoiminnan kehittäminen on ollut Kotivaran suunnitelmissa jo useamman vuoden ajan. Elintarvikeala on voimakkaassa muutoksessa, ja haluamme laajentaa tarjontaamme uusiin kasvaviin tuoteryhmiin”, sanoo Makuvaran liiketoimintajohtaja Jonas Lindeman.
”Projekti sai alkunsa jo 2018. Siitä alkaen olemme tutkineet ja arvioineet toistasataa vaihtoehtoista tuotealuetta. Valitut ja hyviksi todetut uudet tuotteemme tulevat tarjoamaan terveys- ja ravitsemustietoisille kuluttajille aivan uudenlaisen vaihtoehdon valmisvälipalojen valikoimaan”, jatkaa Lindeman.
Osallistu juhlavuoteemme!
80 vuoden varrelle mahtuu monia tarinoita, joita tulemme julkaisemaan juhlavuotemme aikana. Kun sinulla on muistoja Kotivaraan ja ruokiimme liittyen, voit laittaa meille viestejä, kommentteja ja kuvia Facebookin ja Instagramin kautta.
#kotivara80